Etický kódex zamestnancov Domova sociálnych služieb Pohorelská Maša
Etické zásady
- Zamestnanci Domova sociálnych služieb Pohorelská Maša, (ďalej len DSS Pohorelská Maša) dbajú na dodržiavanie ľudských práv prijímateľov sociálnej služby.
- Zamestnanci rešpektujú jedinečnosť každého prijímateľa sociálnej služby (ďalej len prijímateľa) v zariadení bez ohľadu na jeho pôvod, etnickú príslušnosť, rasu či farbu pleti, materinský jazyk, vek, pohlavie, rodinný stav, zdravotný stav, sexuálnu orientáciu, ekonomickú situáciu, náboženské a politické presvedčenia a bez ohľadu na to, ako sa podieľa na živote celej spoločnosti.
- Zamestnanci rešpektujú právo každého prijímateľa na sebarealizáciu, a to v takej miere, aby súčasne nedochádzalo k obmedzeniu rovnakého práva druhých osôb.
- Zamestnanci pomáhajú prijímateľom svojimi znalosťami, schopnosťami a skúsenosťami pri ich rozvoji a pri riešení konfliktov v medziľudských vzťahoch.
- Zamestnanci dávajú prednosť profesionálnej zodpovednosti pred svojimi súkromnými záujmami. Služby prijímateľom poskytujú na najvyššej odbornej úrovni.
- Zamestnanci musia byť bezúhonní, disciplinovaní, spoľahliví, zodpovední, nesmú prijímať žiadne výhody, musia mať schopnosť empatie a autoregulácie. Predpokladom je aj emočná vyrovnanosť, pracovná stabilita a organizačné schopnosti.
- Zamestnanci predovšetkým aktívne zabezpečujú ochranu pred diskrimináciou, neľudským alebo ponižujúcim zaobchádzaním, trestaním, vykorisťovaním, násilím a zneužívaním.
Etické pravidlá
Vo vzťahu k prijímateľom sociálnej služby:
- Zamestnanci DSS Pohorelská Maša rešpektujú prijímateľov ako suverénnych jedincov s právom konania rozhodnutí, ktoré sú v súlade s ich presvedčením, názormi a hodnotami.
- Zamestnanci podporujú prijímateľov k uvedomeniu si vlastnej zodpovednosti. Svojou prácou podporujú prijímateľov v dosahovaní samostatnosti, prekonávaní subjektívnych ťažkostí, k dosiahnutiu vlastnej pohody a prispievajú k zlepšovaniu interpersonálnych vzťahov.
- Informácie určené prijímateľom musia zamestnanci hovoriť zreteľne a zrozumiteľne, primerane stavu a veku prijímateľa. Nevyhnutnosťou je aj overenie si spätnej väzby, či boli podané informácie správne pochopené.
- Zamestnanci chránia právo prijímateľa na súkromie. Získavajú si dôveru prijímateľov aj tým, že zachovávajú mlčanlivosť. Osobné informácie poskytujú len so súhlasom prijímateľa a v rozsahu svojej profesijnej právomoci.
- Zamestnanci podporujú prijímateľov pri využívaní všetkých služieb a dávok, na ktoré majú nárok a informujú ich o prípadných rizikách.
- Zamestnanci DSS Pohorelská Maša rozpoznávajú hranice svojich kompetencií a nekonajú nad ich rámec, ani sa týmto spôsobom neprezentujú. V prípade, že zamestnanec s prijímateľom nemôže pracovať sám, pretože to presahuje jeho kompetencie, informuje prijímateľa o tom, ktorý zamestnanec v zariadení s ním môže pracovať ďalej, prípadne prijímateľovi poskytne informácie o ďalších formách pomoci.
- Zamestnanci v prítomnosti prijímateľov neriešia problémy prevádzkového charakteru. Taktiež s prijímateľmi neriešia ani problémy osobného a profesijného charakteru.
- Zamestnanci dbajú o vytvorenie príjemného prostredia a upozorňujú zamestnávateľa na nedostatky v poskytovaní služieb prijímateľom.
- Zamestnanci prijímateľom vykajú, pokiaľ prijímateľ nedá súhlas k tykaniu.
- Dodržiavajú etické princípy pri poskytovaní služby a podpory pri hygienických úkonoch – toaleta, kúpanie, sprchovanie.
- Písomné odovzdávanie informácií o prijímateľovi je taktné a napísané s úctou a rešpektom voči nemu.
Vo vzťahu k zamestnávateľovi:
- Vzťahy na pracovisku sú založené na transparentnosti, otvorenej komunikácii, vzájomnej dôvere a rešpekte.
- Zamestnanci DSS Pohorelská Maša zodpovedne plnia svoje pracovné povinnosti vyplývajúce zo záväzku k svojmu zamestnávateľovi.
- Zamestnanci sa snažia byť nápomocní pri tvorbe a plnení cieľov pri systematickej starostlivosti o kvalitu poskytovaných služieb s hlavným cieľom uspokojovať požiadavky a potreby prijímateľov.
- Zamestnanci chránia duševné aj materiálne vlastníctvo DSS Pohorelská Maša. Využívajú ho výlučne na pracovné účely, pokiaľ nie je stanové inak.
- Každý zamestnanec koná nielen ako súkromná osoba, ale aj ako reprezentant DSS Pohorelská Maša. Má dbať o dobré meno tohto zariadenia a ochraňovať jeho záujmy.
- Zamestnanci majú právo na vyjadrenie svojho názoru bez akýchkoľvek následkov a sankcií.
- Zamestnanci sú povinní informovať vedenie zariadenia o dôležitých faktoch, týkajúcich sa predmetu činnosti zariadenia, pokiaľ by to mohlo mať negatívny vplyv na jeho ďalšiu činnosť a rozvoj.
Vo vzťahu ku kolegom:
- Zamestnanci DSS Pohorelská Maša rešpektujú znalosti a skúsenosti svojich kolegov a ostatných odborných zamestnancov. Vyhľadávajú a rozširujú spoluprácu s nimi, a tým zvyšujú kvalitu poskytovaných sociálnych služieb.
- Rešpektujú rozdiely v názoroch a praktickej činnosti kolegov a ostatných odborných a dobrovoľných pracovníkov. Kritické pripomienky k nim vyjadrujú na vhodnom mieste a vhodným spôsobom.
- V prípade nelegálneho či neetického jednania a správania sa niektorého zo zamestnancov sú ostatní kolegovia povinní osobne upozorniť túto osobu, že porušuje kódex. Ak nedôjde k náprave sú zamestnanci povinní o tejto skutočnosti informovať vedenie zariadenia.
Vo vzťahu k povolaniu a odbornosti:
- Zamestnanci DSS Pohorelská Maša dbajú na udržanie a zvyšovanie prestíže svojho povolania.
- Neustále sa snažia o udržanie a zvyšovanie odbornej úrovne poskytovaných sociálnych služieb a uplatňovanie nových prístupov a metód.
- Každý zamestnanec je zodpovedný za svoje sústavné celoživotné vzdelávanie a výcvik, čo je základ pre udržanie stanovenej úrovne odbornej práce a schopnosti riešiť etické problémy.
- Pre svoj odborný rast využíva znalosti a zručnosti svojich kolegov a iných odborníkov, naopak svoje vedomosti a zručnosti rozširuje v celej oblasti sociálnej práce.
- Zamestnanci zariadenia produktívne navzájom spolupracujú, aby boli splnené ciele individuálneho plánu prijímateľa.
V Pohorelskej Maši, dňa 16. 01. 2018
Ing. Dana Vaslík Kálovcová
riaditeľka DSS